درگیری سوری‌های ساکن جولان با صهیونیست‌ها نشان می‌دهد با همه تلاش اشغالگران، ساکنان بومی همچنان بر حفظ هویت خود تأکید داشته و از پذیرش قواعد تحمیلی تل‌آویو خودداری می‌کنند و این یعنی در جولان هم مانند دیگر سرزمین‌های اشغالی جایی برای جولان صهیونیست‌ها نیست.

ایستادگی ساکنان سوری شمال سرزمین‌های اشغالی دربرابر توطئه رژیم اشغالگر؛ «جولان» جایی برای جولان صهیونیست‌ها نیست

جاوید: نظامیان صهیونیست برای دومین روز متوالی با اهالی منطقه جولان اشغالی در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین درگیر شده و به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور و گلوله‌های دودزا شلیک کردند. درگیری با نظامیان صهیونیست پس از آن روی داد که صدها تن از شهروندان و ساکنان محلی بنا به فراخوانی، روز گذشته در اعتراض به اقدام رژیم اسرائیل در غصب زمین‌های آن‌ها به بهانه نصب توربین‌های بادی، تجمع و اعتصاب کردند. این درگیری در منطقه «الحفایر» واقع در شرق روستای مسعده رخ داده است. شبکه خبری المیادین از زخمی شدن چندین تن در این درگیری‌ها خبر داده است. دست‌کم ۱۰ تن هم بازداشت شده‌اند.

اهالی جولان اشغالی سوریه عمدتاً دَروزی هستند. معترضان سوری اعلام کردند هدف تل‌آویو از نصب توربین‌ها در این منطقه، بیرون کردن ساکنان اصلی منطقه است. آن‌ها تأکید کردند هرگز از خاک کشورشان عقب‌نشینی نخواهند کرد. «مطران عطا الله حنا» سراسقف کلیسای روم ارتدوکس در بیت‌المقدس هم در گفت‌وگو با المیادین، خواستار کمک همه آزادگان جهان برای همبستگی با ساکنان جولان اشغالی و حفظ هویت سوری آن شده است. وی گفت: توطئه‌گر علیه فلسطین، همان توطئه‌کننده امروز علیه سوریه و بلندی‌های جولان است.

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به تحولات اخیر با صدور بیانیه‌ای حملات وحشیانه اشغالگران به مردم جولان را محکوم و آن را امتداد سیاست‌های تهاجمی رژیم اسرائیل دانست و تأکید کرد: جولان بخش جدایی‌ناپذیر سرزمین جمهوری عربی سوریه بوده و خواهد ماند و برگشت آن به وطن اجتناب‌ناپذیر است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با ساکنان جولان، حمله نظامیان صهیونیست را محکوم کرد. حماس بیان کرد طرح‌ها و برنامه‌های دشمن صهیونیستی برای یهودی‌سازی جولان و کوچاندن ساکنان آن و تلاش برای محو هویت محلی، در مقابل عزم و اراده مردمی که هرگز سرزمین و مقدسات خود را فراموش نمی‌کنند، راه به جایی نخواهد برد و این ملت تا بیرون راندن اشغالگران جنایتکار از این سرزمین بر عهدی که بسته خواهد ماند.

حذف گام به گام ساکنان محلی

جولان اشغالی بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ 6‌روزه سال 1967 این ناحیه را اشغال و در سال1982 آن را ضمیمه خود کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته است. برنامه ساخت توربین‌های بادی یکی از خطرناک‌ترین طرح‌های استعماری رژیم صهیونیستی است که اشغال 6هزار هکتار از زمین‌های جولان سوریه را در سه مرحله، هدف قرار می‌دهد؛ در مرحله نخست اجرای این برنامه، رژیم صهیونیستی زمین‌های عیون الحجل و المنصوره و الثلجیات را به تصرف درآورده و ۴۲توربین بادی به ارتفاع ۱۲۰متر را در آنجا مستقر کرده و در مرحله دوم آن زمین‌های روستاهای مجدال شمس، مسعده، عین قینیا و در مرحله سوم نیز روستاهای بکاته و ناحیه تل‌الفارس توسط صهیونیست‌ها هدف‌گذاری شده است.

ایستادگی ساکنان بومی جولان مقابل توطئه‌های صهیونیست‌ها آن هم پس از گذشت بیش از 50سال از اشغال این جغرافیا در حالی است که این روزها تل‌آویو در تمام جبهه‌ها زیر فشار شدید قرار داشته و در شکننده‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد. جدا از دودستگی داخلی میان نتانیاهو و دارودسته‌اش با جریان‌های مخالف داخلی، این روزها رابطه تل‌آویو و واشنگتن هم به‌شدت تیره است، به‌گونه‌ای که با وجود گذشت چندین ماه از استقرار دولت نتانیاهو، تاکنون دولت بایدن به سفر وی به آمریکا روی خوش نشان نداده است. در جبهه داخلی هم از غزه گرفته تا کرانه باختری و حتی سرزمین‌های اشغالی 1948 اکنون برای صهیونیست‌ها ناامن شده به‌گونه‌ای که در دو روز اخیر شاهد دو عملیات مقاومتی در کرانه باختری بودیم که در جریان آن دست‌کم چهار صهیونسیت کشته و 15تن دیگر زخمی شدند. حال، درگیری سوری‌های ساکن جولان با صهیونیست‌ها نشان می‌دهد با همه تلاش اشغالگران، ساکنان بومی همچنان بر حفظ هویت خود تأکید داشته و از پذیرش قواعد تحمیلی تل‌آویو خودداری می‌کنند و این یعنی در جولان هم مانند دیگر سرزمین‌های اشغالی جایی برای جولان صهیونیست‌ها نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.